At SBS International School Bangkok, experiential learning is more than a philosophy — it’s a lived experience. In this reflective piece, our Head of School explores how outdoor play and real-world exploration enrich children’s development, strengthen resilience, and deepen their connection with the natural world.
[ติดตามภาษาไทยด้านล่าง]
As we bring to life the principles of the Cambridge International curriculum at SBS Bangkok, I want to highlight the importance of experiential learning within our school environment. When I recall my own learning experience it was mostly in one place (the classroom); listening to one voice (the teacher); utilising the same resources (a text book, note book, and pen). Today, students are actively engaged in learning through direct experience in a multitude of learning environments. This ‘learning by doing’ approach contrasts with traditional, passive learning methods, and connects classroom theory and knowledge to real-world situations and environments. Perhaps the most underrated of all environments is the great outdoors.
Play is essential for a child’s cognitive, physical, social, and emotional development, serving as the primary way children learn about themselves and the world. Yet in recent years, there has been a significant decline in children playing outdoors. Many factors contribute to this including the rapid rise in technology and screen time; parental concerns about safety leading to more controlled and restrictive outdoor play; and increasing urbanisation limiting access to nature on our doorstep. This shift has seen a change in social norms and attitudes towards play, and nervousness around a ‘free-range’ experience in the natural environment.

At SBS Bangkok we believe that age-appropriate outdoor play in a secure and safe school environment is a fundamental component of a well-rounded education. Research and experience have consistently shown that time spent in natural, unstructured environments provides a multitude of benefits that directly support learning and wellbeing. The benefits include:

Outdoor play should never be a luxury or an afterthought. At SBS Bangkok we believe exposure to the great outdoors is a necessary and intentional part of the school day. Outdoor play is a time for students to stretch their bodies, calm their minds, and build the foundational skills they need to thrive both in and out of the classroom. I encourage you to join us in making outdoor time a priority in your child’s daily routine, as the benefits extend far beyond the playground.


ในการนำหลักสูตร Cambridge International มาประยุกต์ใช้ที่ SBS Bangkok ผมอยากเน้นย้ำถึงความสำคัญของการเรียนรู้เชิงประสบการณ์ (experiential learning) ภายในสภาพแวดล้อมของโรงเรียน หากย้อนนึกถึงประสบการณ์การเรียนรู้ของผมเอง ส่วนใหญ่จะเกิดขึ้นในสถานที่เดียว (ห้องเรียน) ฟังเสียงเดียว (คุณครู) และใช้เพียงทรัพยากรเดิม ๆ (หนังสือ สมุด ปากกา) แต่ทุกวันนี้ นักเรียนมีส่วนร่วมในการเรียนรู้โดยตรง ผ่านสภาพแวดล้อมที่หลากหลาย การเรียนรู้แบบ “ลงมือทำ” นี้แตกต่างจากการเรียนรู้แบบรับสารฝ่ายเดียว และช่วยเชื่อมโยงทฤษฎีในห้องเรียนเข้ากับสถานการณ์จริงในชีวิตประจำวัน หนึ่งในสภาพแวดล้อมที่มักถูกมองข้ามมากที่สุดก็คือ โลกกว้างกลางแจ้ง
การเล่นถือเป็นสิ่งจำเป็นต่อพัฒนาการด้านสติปัญญา ร่างกาย สังคม และอารมณ์ของเด็ก ๆ เป็นหนทางหลักที่เด็กเรียนรู้เกี่ยวกับตนเองและโลก แต่ในช่วงไม่กี่ปีที่ผ่านมา การเล่นกลางแจ้งของเด็ก ๆ ลดลงอย่างเห็นได้ชัด ปัจจัยต่าง ๆ ที่มีส่วนร่วม ได้แก่ การเพิ่มขึ้นของเทคโนโลยีและเวลาอยู่หน้าจอ ความกังวลเรื่องความปลอดภัยที่ทำให้การเล่นกลางแจ้งถูกจำกัดมากขึ้น และการขยายตัวของเมืองที่ลดพื้นที่ธรรมชาติรอบตัว การเปลี่ยนแปลงเหล่านี้ทำให้ทัศนคติและค่านิยมทางสังคมเกี่ยวกับ “การเล่นอิสระ” ในธรรมชาติลดลง
ที่ SBS Bangkok เราเชื่อว่าการเล่นกลางแจ้งอย่างเหมาะสมกับวัย ภายในสภาพแวดล้อมที่ปลอดภัยของโรงเรียน เป็นองค์ประกอบสำคัญของการศึกษาที่รอบด้าน งานวิจัยและประสบการณ์แสดงให้เห็นอย่างต่อเนื่องว่า เวลาที่ใช้ในพื้นที่ธรรมชาติแบบอิสระมีประโยชน์มากมายที่สนับสนุนทั้งการเรียนรู้และความเป็นอยู่ที่ดี โดยสรุปคือ:
การเล่นกลางแจ้งไม่ควรถูกมองว่าเป็นสิ่งฟุ่มเฟือยหรือเป็นเรื่องรอง
ที่โรงเรียนนานาชาติ SBS Bangkok เราเชื่อว่าการได้สัมผัสโลกภายนอกเป็นส่วนสำคัญและตั้งใจบรรจุไว้ในตารางเรียนทุกวัน การเล่นกลางแจ้งคือช่วงเวลาที่เด็กได้ยืดเส้นยืดสาย ปลอบประโลมจิตใจ และสร้างทักษะพื้นฐานที่จะทำให้พวกเขาประสบความสำเร็จทั้งในและนอกห้องเรียน ผมอยากเชิญชวนทุกท่านให้ร่วมกันจัดเวลาให้ลูก ๆ ได้อยู่กับธรรมชาติเป็นประจำ เพราะประโยชน์ของมันขยายออกไปไกลเกินกว่าที่สนามเด็กเล่นจะให้ได้


