Every moment of play is a chance to learn, connect, and grow. With thoughtful observation and a play-based curriculum, each child’s learning journey unfolds at the right pace — just for them.
[ติดตามภาษาไทยด้านล่าง]

At SBS International School Bangkok, the Early Years programme is built upon the foundational principle that a child’s education must be both personalised and developmentally appropriate. We are committed to blending academic purpose with the natural curiosity of play, ensuring that learning evolves with each child’s age and stage.
For the youngest children in the Toddlers phase our ‘Head – Heart – Hands’ approach is heavily centered on sensory exploration and purposeful play. Recognising that development at this age is rapid and holistic, personalisation takes the form of allowing children to direct their own investigations within rich, stimulating environments. Teachers carefully design stations and activities that naturally address early literacy, numeracy, and communication skills without formal instruction. For instance, a water table may be set up to encourage early concepts of volume and measurement, while a dramatic play area promotes vocabulary expansion and social role-taking. Our teachers observe this play, and respond to each child’s emerging interest and developmental milestone, which is the core of personalisation at this age.

As children transition into Nursery and Reception (ages 3 to 5) they join our Cambridge International Early Years programme which is the first stage in our Cambridge Pathway, which gives students a clear path for educational success from age 3-19. The Cambridge Early Years programme includes everything you need for high-quality learning: a holistic, balanced curriculum, utilising engaging classroom resources.

In Early Years personalisation involves differentiated instruction still within a play-based framework. For example, while collaborative play with building blocks continues to foster problem-solving, the teacher may introduce specific challenges or materials (like number-stamped bricks) to extend the learning for those ready for early addition or spatial reasoning. For students exhibiting advanced literacy skills, a teacher might introduce a phonics game to their small group, while those still mastering letter sounds receive support through a more visual, hands-on activity. The play environment remains, but the learning objectives delivered by the teacher are explicitly tailored to the developmental readiness of smaller, flexible groups.

Throughout the Early Years, our school’s success lies in its sophisticated assessment for learning. Teachers are not merely supervising; they are active researchers. They use continuous observation to chart a child’s developmental stage across multiple domains – cognitive, social, emotional, and physical. This ongoing, evidence-based observation allows our teachers to ‘measure and respond’ with personalised challenges and support. This commitment ensures that all children at SBS Bangkok are learning through natural, engaging play that is precisely calibrated to propel their individual progress.
Rachel Crossland
(Early Years and Primary Principal)
ทุกช่วงเวลาแห่งการเล่นคือโอกาสของการเรียนรู้ การเชื่อมโยง และการเติบโต
ด้วยการสังเกตอย่างใส่ใจและหลักสูตรที่เน้นการเรียนรู้ผ่านการเล่น เส้นทางการเรียนรู้ของเด็กแต่ละคนจึงค่อย ๆ คลี่ตัวออกอย่างเหมาะสมกับจังหวะและพัฒนาการของพวกเขาเอง
โปรแกรมปฐมวัยของโรงเรียนนานาชาติ SBS Bangkok ยึดถือหลักสำคัญว่า การศึกษาที่แท้จริงต้อง “เฉพาะบุคคล” และ “เหมาะสมกับพัฒนาการของเด็กในแต่ละช่วงวัย”
เรามุ่งมั่นที่จะผสานเป้าหมายทางวิชาการเข้ากับธรรมชาติของการเล่นอย่างมีความหมาย เพื่อให้การเรียนรู้ของเด็ก ๆ เติบโตไปพร้อมกับอายุและประสบการณ์ของพวกเขาอย่างกลมกลืน
ในระดับ Toddlers เราใช้แนวทาง Head – Heart – Hands ซึ่งเน้นการเรียนรู้ผ่านประสาทสัมผัสและการลงมือทำอย่างมีจุดมุ่งหมาย
ครูจะออกแบบสภาพแวดล้อมที่กระตุ้นให้เด็กได้สำรวจ ทดลอง และสร้างการเรียนรู้ของตนเอง เช่น โต๊ะน้ำที่ช่วยให้เข้าใจแนวคิดพื้นฐานเรื่องปริมาตรและการวัด หรือมุมบทบาทสมมุติที่เปิดโอกาสให้เด็กพัฒนาทักษะภาษาและการเข้าสังคม
ครูจะคอยสังเกตพฤติกรรมและความสนใจของเด็กแต่ละคน พร้อมตอบสนองต่อพัฒนาการของพวกเขาอย่างเหมาะสม ซึ่งนี่คือหัวใจของ “การเรียนรู้เฉพาะบุคคล” ในช่วงวัยนี้อย่างแท้จริง
เมื่อเด็กก้าวเข้าสู่ระดับ Nursery และ Reception (อายุ 3–5 ปี) พวกเขาจะเข้าสู่หลักสูตร Cambridge International Early Years ซึ่งเป็นจุดเริ่มต้นของเส้นทางการเรียนรู้ภายใต้ Cambridge Pathway ตั้งแต่ 3–19 ปี
หลักสูตรนี้ออกแบบมาอย่างสมบูรณ์ เพื่อส่งเสริมการเรียนรู้อย่างมีคุณภาพ ครอบคลุมทุกมิติ ทั้งด้านวิชาการ อารมณ์ และสังคม พร้อมกิจกรรมในห้องเรียนที่น่าสนใจและเหมาะสมกับวัย
ในระดับปฐมวัย การเรียนรู้เฉพาะบุคคลยังคงอยู่ในกรอบของ “การเล่นเป็นฐาน” แต่เพิ่มความลึกและเป้าหมายมากขึ้น
เช่น ขณะเด็กกำลังเล่นบล็อกเพื่อฝึกการแก้ปัญหา ครูอาจเพิ่มโจทย์เล็ก ๆ หรือใช้บล็อกที่มีตัวเลข เพื่อกระตุ้นแนวคิดด้านจำนวนหรือการคิดเชิงพื้นที่ สำหรับเด็กที่มีทักษะการอ่านก้าวหน้า ครูอาจเสริมด้วยเกมโฟนิกส์แบบกลุ่มเล็ก ขณะที่เด็กที่ยังฝึกออกเสียงอักษรจะได้รับการสนับสนุนผ่านกิจกรรมที่เน้นภาพและการลงมือทำจริง
“การเล่น” ยังคงเป็นศูนย์กลางของการเรียนรู้ แต่เป้าหมายทางการสอนจะชัดเจนและสอดคล้องกับความพร้อมของแต่ละคนมากยิ่งขึ้น
หัวใจสำคัญของความสำเร็จในระดับปฐมวัยของเรา คือ กระบวนการประเมินเพื่อพัฒนา (Assessment for Learning)
ครูไม่เพียงทำหน้าที่สอนหรือดูแล แต่เป็น “นักวิจัยเชิงพัฒนา” ที่สังเกตและบันทึกพัฒนาการของเด็กในทุกมิติ — ด้านสติปัญญา สังคม อารมณ์ และร่างกาย
การสังเกตอย่างต่อเนื่องและมีหลักฐานรองรับนี้ ช่วยให้ครูสามารถ “วัดและตอบสนอง” ต่อความต้องการเฉพาะของแต่ละคนได้อย่างทันท่วงที
แนวทางนี้ทำให้เด็กทุกคนที่ SBS Bangkok ได้เรียนรู้ผ่านการเล่นที่สนุกและเป็นธรรมชาติ พร้อมการส่งเสริมอย่างเหมาะสมเพื่อก้าวไปสู่ศักยภาพสูงสุดของตนเอง
Rachel Crossland
ครูใหญ่ระดับปฐมวัยและประถมศึกษา



